Fysisk lärmiljö: Optimera för trygghet, arbetsro och lärande
Den fysiska skolmiljön kan antingen främja lärande, arbetsro, trygghet och hälsa eller skapa en ohälsosam arbetsmiljö för elever och personal. Men hur ser då dagens lärmiljöer ut och hur kan vi skapa miljöer som är optimerade för lärande?
Mot en bakgrund av skolbyggnadens och pedagogikens historia ges här en gedigen förståelse för de lärmiljöer vi har i dag.
Därefter följer en fördjupning i kognitions- och neuropsykologisk forskning om hur vår kunskapsinlärning fungerar och hur den fysiska miljön påverkar elevernas lärande. Utifrån denna kunskap presenteras konkreta och yrkesspecifika checklistor för skapandet av miljöer som främjar trygghet, hälsa och lärande som hjälper dig i ditt arbete med att skapa miljöer som är optimerade för lärande.
Fysisk lärmiljö vänder sig till dig som arbetar med skolbyggnader och lärmiljöer på alla nivåer: skolledare, rektorer, lärare, fritids- och elevhälsopersonal, förvaltningschefer, skolhuvudmän, beställare, arkitekter, byggherrar och fastighetsförvaltare, samt till studerande inom samma områden.
Fysisk lärmiljö, fantastisk bra bok som sätter fingret på ‘det’ som många gånger skaver i den fysiska skolmiljön, rekommenderas varmt
@anpassningsbara.klassrum på Instagram

Här hittar du länkar till artiklar och tv-inslag om fysisk lärmiljö.
Vi hjälper er gärna med ert utvecklingsarbete avseende fysisk lärmiljö.